De Amslod fietstechniek
Voorwielmotor of middenmotor
Een elektrische fiets bevat een motor, dit is het grootste verschil met een ‘gewone’ fiets. De motor zorgt voor ondersteuning tijdens het fietsen en wordt aangedreven door de accu. De motor en de accu vormen samen de belangrijkste elektronica van een elektrische fiets.
De e-bikes van Amslod hebben een voorwielmotor of middenmotor. Welke type motor bij u past, hangt af waarvoor u de e-bike wilt gebruiken, de ene motor is immers niet beter dan de andere. Zo is een voorwielmotor meer geschikt voor in de stad, u kiest namelijk zelf de mate van ondersteuning. En is de middenmotor daarentegen meer geschikt voor een heuvelachtig gebied. Deze motor past zich aan op de weerstand op de pedalen. Het is verstandig om beide motoren te proberen tijdens een proefrit. Onze ervaring is dat u tijdens een proefrit het verschil tussen een voorwielmotor en middenmotor het beste ervaart.
Naast het type motor is de kracht van de e-bike motor een belangrijk punt, het aantal newtonmeter (Nm) is waar op u dient te letten. Er worden elektrische fietsen geleverd met een aandrijving van 40 Nm, helaas is dit niet genoeg voor een heuvelachtig gebied. De Amslod motor beschikt over 80 Nm en behoort daarmee tot de krachtigste motoren van Nederland.
Accu
De accu is een essentieel onderdeel van de e-bike. De motor wordt aangedreven door de accu, hoe lang u kunt fietsen is afhankelijk van de accucapaciteit. Dit wordt ook wel de actieradius genoemd, deze wordt uitdrukt in wattuur (Wh). Hoe hoger de wattuur, hoe meer kilometers u kunt fietsen met één volledige acculading. In Nederland worden verschillende capaciteiten aangeboden zoals een accu van 400 Wh. Een e-bike van Amslod wordt standaard geleverd met een 600 Wh-accu.
Een Amslod e-bike beschikt over het unieke 43-voltagesysteem, het hoge voltage zorgt ervoor dat de e-bike krachtiger is. Door dit systeem is er een evenwichtige ontlading van de accucellen, dit zorgt voor een langere levensduur en grotere actieradius.